Hemarbete – en balans mellan juridiska risker och medarbetarnas möjligheter
För många organisationer har distansarbete blivit en etablerad del av arbetskulturen, men samtidigt medför det nya risker och möjligheter. För HR och chefer innebär detta utmaningar i att säkerställa juridisk trygghet och produktivitet, samtidigt som medarbetare får flexibilitet i att arbeta ”var som helst”. Här belyses några av de centrala faktorerna för att möta dessa utmaningar och främja en trygg och effektiv arbetsmiljö.
När pandemin tvingade fram en snabb övergång till distansarbete blev det tydligt att många arbetsuppgifter kunde utföras hemifrån med bibehållen, eller till och med ökad, produktivitet. Enligt en undersökning från Stockholms Handelskammare uppger 52 procent av medarbetarna att de har varit mer produktiva under en arbetsdag hemma jämfört med på kontoret. 70 procent tycker att de arbetsuppgifter som kräver fokus, och där interaktion med andra inte behövs fungerar allra bäst att göra hemma, där det är lugnare. Samarbete, interaktion och ledarskap är dock sådant som mer eller mindre kräver närvaro på kontoret, anser de allra flesta.
De anställda vill jobba hemifrån
Idag arbetar de flesta mellan tre och fem dagar på kontoret. Det är en ökning från 2023. Det finns en friktion mellan arbetsgivare och medarbetarna, där fler medarbetare vill jobba större del hemifrån. En genomsnittlig anställd vill vara på kontoret 2,95 dagar per vecka, medan cheferna vill att de är där 3,8 dagar.
Karriären förbättras av kontorsnärvaro
Samtidigt upplever chefer att kontorsnärvaro är avgörande för långsiktig karriär- och löneutveckling – hela 39 procent anser att kontorsarbete har en positiv inverkan på medarbetarnas karriär, och 19 procent menar att lönen påverkas av att vara på plats.
Rättvis bedömning
För HR och chefer som vill möjliggöra arbete var som helst uppstår dock flera risker att hantera. En av de största utmaningarna är att upprätthålla en rättvis och tydlig uppföljning av prestation och engagemang. Över hälften av arbetsgivarna anser att det är svårare att bedöma medarbetares prestation när de arbetar hemifrån. Detta innebär att tydliga riktlinjer och effektiva uppföljningsverktyg måste implementeras för att säkerställa att medarbetarnas insatser uppmärksammas på samma sätt som om de vore fysiskt på kontoret.
Juridiska risker
Juridiska aspekter blir också centrala. Det är viktigt att arbetsgivare säkerställer att medarbetare som arbetar hemifrån, eller från andra länder, har rätt försäkringsskydd och att skattefrågor hanteras korrekt. Vid arbete utomlands krävs dessutom särskild uppmärksamhet på lokala arbetslagar och förmåner som kan skilja sig avsevärt från de svenska reglerna. För att undvika onödiga risker och komplikationer måste HR och chefer skapa tydliga policys för arbete på distans och säkerställa att dessa är anpassade till både svenska och internationella förhållanden.
Förutom risker finns det flera möjligheter med distansarbete. Det kan främja balans mellan arbete och fritid, öka flexibiliteten och även skapa incitament för att locka talanger från olika delar av världen. Dock krävs det att organisationer är proaktiva i att adressera de potentiella fallgroparna och förbereder både ledare och medarbetare för ett hållbart och produktivt distansarbete.
Genom att balansera dessa risker och möjligheter kan HR och chefer stödja en effektiv arbetsplats där medarbetare trivs och presterar – oavsett var de befinner sig.
Källa: https://stockholmshandelskammare.se/rapporter/rapport-kommer-du-in-till-kontoret-i-dag/
Vill du fördjupa dig i de juridiska riskerna och möjligheterna med distansarbete?
På kursen "Risker och möjligheter när medarbetare jobbar hemifrån eller utomlands" får du insikt i arbetsrätt, skatteregler, socialförsäkringar och andra viktiga regelverk som påverkar er organisation och därmed era medarbetare. Läs mer här.
När pandemin tvingade fram en snabb övergång till distansarbete blev det tydligt att många arbetsuppgifter kunde utföras hemifrån med bibehållen, eller till och med ökad, produktivitet. Enligt en undersökning från Stockholms Handelskammare uppger 52 procent av medarbetarna att de har varit mer produktiva under en arbetsdag hemma jämfört med på kontoret. 70 procent tycker att de arbetsuppgifter som kräver fokus, och där interaktion med andra inte behövs fungerar allra bäst att göra hemma, där det är lugnare. Samarbete, interaktion och ledarskap är dock sådant som mer eller mindre kräver närvaro på kontoret, anser de allra flesta.
De anställda vill jobba hemifrån
Idag arbetar de flesta mellan tre och fem dagar på kontoret. Det är en ökning från 2023. Det finns en friktion mellan arbetsgivare och medarbetarna, där fler medarbetare vill jobba större del hemifrån. En genomsnittlig anställd vill vara på kontoret 2,95 dagar per vecka, medan cheferna vill att de är där 3,8 dagar.
Karriären förbättras av kontorsnärvaro
Samtidigt upplever chefer att kontorsnärvaro är avgörande för långsiktig karriär- och löneutveckling – hela 39 procent anser att kontorsarbete har en positiv inverkan på medarbetarnas karriär, och 19 procent menar att lönen påverkas av att vara på plats.
Rättvis bedömning
För HR och chefer som vill möjliggöra arbete var som helst uppstår dock flera risker att hantera. En av de största utmaningarna är att upprätthålla en rättvis och tydlig uppföljning av prestation och engagemang. Över hälften av arbetsgivarna anser att det är svårare att bedöma medarbetares prestation när de arbetar hemifrån. Detta innebär att tydliga riktlinjer och effektiva uppföljningsverktyg måste implementeras för att säkerställa att medarbetarnas insatser uppmärksammas på samma sätt som om de vore fysiskt på kontoret.
Juridiska risker
Juridiska aspekter blir också centrala. Det är viktigt att arbetsgivare säkerställer att medarbetare som arbetar hemifrån, eller från andra länder, har rätt försäkringsskydd och att skattefrågor hanteras korrekt. Vid arbete utomlands krävs dessutom särskild uppmärksamhet på lokala arbetslagar och förmåner som kan skilja sig avsevärt från de svenska reglerna. För att undvika onödiga risker och komplikationer måste HR och chefer skapa tydliga policys för arbete på distans och säkerställa att dessa är anpassade till både svenska och internationella förhållanden.
Förutom risker finns det flera möjligheter med distansarbete. Det kan främja balans mellan arbete och fritid, öka flexibiliteten och även skapa incitament för att locka talanger från olika delar av världen. Dock krävs det att organisationer är proaktiva i att adressera de potentiella fallgroparna och förbereder både ledare och medarbetare för ett hållbart och produktivt distansarbete.
Genom att balansera dessa risker och möjligheter kan HR och chefer stödja en effektiv arbetsplats där medarbetare trivs och presterar – oavsett var de befinner sig.
Källa: https://stockholmshandelskammare.se/rapporter/rapport-kommer-du-in-till-kontoret-i-dag/
Vill du fördjupa dig i de juridiska riskerna och möjligheterna med distansarbete?